A családom már tudja, hogy igazi kávéfüggő vagyok. Na, de nem a mennyiség tekintetében, inkább a minőség és az újdonságok szempontjából. Szeretek új ízeket, különlegesebb kávékat kóstolni. Bevallom, a pénzt se sajnálom néhány fajtára, ha megéri a minőséget, akkor hajlandó vagyok rá költeni. Volt honnan örökölni ezt a szenvedélyt. Szüleim is odavannak a nagyon finom kávékért. Egy időben még barista tanfolyam elvégzésén is gondolkodtam, végül ez az ötlet valamiért feledésbe merült.
Csak egy kicsit hallgatóztam
Szerencsére a barátaim között is akad olyan, aki osztozik velem ezen a szenvedélyen. Nem meglepő tehát, hogy sokszor szervezzük a találkozókat egy-egy kávézóba. Legutóbb is egy szombathelyi kávézóban futottunk össze. Népszerű hely, szóval szerencsések voltunk, hogy éppen akkor szabadult fel egy asztal, amikor odaértünk. Amíg vártuk az italokat, egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy a szomszéd asztalnál két fiatalember milyen elmélyült eszmecserét folytat. Nem akartam tolakodó lenni, de a kíváncsiságom legyőzte az illemet, ezért elkezdtem jobban odafigyelni arra, hogy miről beszélgetnek. Néhány foszlányt sikerült elkapnom. Cégautóról és lízingről is esett szó. Mivel ismeretlen volt a téma, én pedig szeretem bővíteni az ismereteimet (legyen szó bármiről), ezért eldöntöttem, hogy ha hazaérek rá keresek a neten ezekre a dolgokra.
Így jutottam el a http://www.flottakezeles.hu/blog/a-nyilt-vegu-penzugyi-lizing-kockazata.html oldalra. Itt megtudhattam, hogy ha egy cégnek autóra van szüksége és nem a vétel, hanem a lízing mellett dönt, akkor 3 opció közül választhat. Az egyik a tartós bérlet, vagyis operatív lízing. Ennek lényege, hogy a gépkocsi tulajdonjoga a lízingbeadóé marad a szerződés végén is. A zárt végű pénzügyi lízingre jellemző, hogy már a szerződés megkötésekor meghatározott, hogy az autó tulajdonjoga a végén majd a lízingbevevőhöz kerül. A nyílt végű pénzügyi lízingről pedig az mondható el, hogy a szerződés végén a lízingbevevőnek elővásárlói és vevőkijelölési joga van. Ennél a típusnál nincs előre meghatározva, hogy kié lesz a kocsi tulajdonjoga.
Ezen lehetőségek közül a nyílt végű lízing tűnik elsőre a legkecsegtetőbb ajánlatnak, de ha az ember jobban körbejárja a témát, akkor az említett weboldalról is kiderül, hogy azért nem árt óvatosnak lenni vele. Előfordulhat, hogy a NAV megnehezíti a dolgunkat, ha emellett tesszük le voksunkat. Én emiatt, inkább utánanéztem a másik két típusnak is. Ugyan engem nem érint egyelőre a cégautó kérdése, de a 3 lehetőség közül nekem a tartós bérlet volt a legszimpatikusabb. Minden előnyt és hátrányt összevetve, én emellett döntenék, ha cégautón gondolkodnék.
Mindenesetre örültem, hogy egy kicsit jobban hegyeztem a fülem a kávézóban. Nem gondoltam volna, hogy az autóvásárlás mellett ennyi lehetőségünk van, ha szeretnénk cégautót. Ráadásul bizonyos szempontból még kényelmesebb megoldás is lehet, mint ha egy sajátot vásárolnánk.